Tunele Akustyczne Warszawa

Futurystyczne półtunele „akustyczne” o długości 1,2 km na Trasie Toruńskiej w Warszawie, zbudowane ze stali i szkła, to pierwsza taka inwestycja w Polsce. Podobne ale znacznie krótsze tunele, wypełnione szklanymi ekranami można spotkać na granicy Włoch i Szwajcarii. Nowoczesne szklane ekrany w formie tunelu, mające chronić mieszkańców warszawskiego Bródna przed hałasem samochodów, są elementem drogi ekspresowej S8, która ma docelowo połączyć Wrocław z Białymstokiem.

Dział Jansen Konig Stahl Sp. z o.o. dostarczył na potrzeby tej inwestycji elementy indywidualnie dostosowanego systemu Jansen Viss Basic TVS, służące do zamocowania paneli akustycznych w postaci szyb zespolonych.

Współpraca z architektami rozpoczęła się już na poczatkowym etapie projektowania. Celem było zaprojektowanie konstrukcji, która spełni nie tylko wysokie parametry izolacji akustycznej, ale będzie  efektywna, tj. prosta i tania w realizacji i eksploatacji oraz efektowna architektonicznie.

Stalowo-szklaną konstrukcję tunelową  zaprojektowała na bazie systemów Jansen VISS pracownia architektoniczna Grotte Art, konsultując rozwiązanie ze specjalistami z KÖNIG STAHL. Projekt budowlany przygotował Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. Generalnym wykonawcą całego zadania inwestycyjnego była firma J&P Avax SA, natomiast podwykonawcą przeszklonych tuneli została firma Metalplast Stolarka, która opracowała też projekt warsztatowy.

Przekrycie tuneli ma budowę słupowo-ryglową, przy czym głównym elementem konstrukcji jest profil poziomy (płatew), który składa się z odcinków o długości 6m, łączonych teleskopowo w miejscach podparcia na łukowych ramach podkonstrukcji wsporczej. W ten sposób płatwie pracują jako belka wieloprzęsłowa. Pomiędzy płatwiami montowanymi w rozstawie co ok. 1m, rozmieszczone są co ok. 1,5m profile poprzeczne (krokwiowe). Typowa szyba ma więc 1,5m szerokości i 1m wysokości. Szyby te leżą na systemowych, szerokich uszczelkach Jansen VISS wykonanych z EPDM, które tworzą wewnętrzny system drenażowy przekrycia. Od zewnątrz wzdłuż płatwi (w poziomie) na krawędzie szyb naklejany jest szczelnie  płaski profil aluminiowy zasłaniający fugę pomiędzy szybami. Na profilu tym znajdują się płytki ze stali szlachetnej, mocujące szybę punktowo do konstrukcji. Natomiast krawędzie pionowe są dociśnięte przykręcanym aluminiowym profilem dociskowym, na którym mocowany jest zatrzaskowo aluminiowy profil osłonowy.

Do zabudowy tuneli wykonawca zużył łącznie blisko 60 tys. m2. szyb zespolonych o odpowiednich parametrach akustycznych i prawie 8 tys. m2 pełnych paneli przeciwdźwiękowych. W najwęższym miejscu tunel ma 2 x 16 metrów, a w najszerszym 2 x 32 metry szerokości (czyli  2 x 7 pasów ruchu).

W półtunelu co 200 metrów znajdują się wyjścia ewakuacyjne. Nad tunelami są wykonane 2 tory dla samojezdnych wózków służących do konserwacji konstrukcji. Żeby zapewnić cyrkulację powietrza bez montowania wentylatorów, tunel jest częściowo otwarty – ok.15 proc. powierzchni jest niezadaszone.

Indywidualnie dostosowany system Viss Basic TVS, dedykowany dla tego rodzaju obiektów inżynierii drogowej, otrzymał aprobatę techniczną Instytutu Budowy Dróg i Mostów w Warszawie.

Charakterystyka Systemu

Obiekt Obiekty drogowe
Produkty
Lokalizacja Warschau
Polen
Data ukończenia 2014
Architekt Transprojekt; FOROOM Grotte
Klient J&P-AVAX SA
Wykonawca Metaplast-Stolarka
Copyright KönigStahl